Digitaliserad undervisning i verksamheten : Iscensätta ett temaarbete i Minecraft på fritidshemmet

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Utvecklingsarbetets syfte är att iscensätta ett Minecraftprojekt på fritidshemmet. Det genomfördes på ett fritidshem i södra Sverige där tolv elever deltog i projektet. Genomförandet gjordes enligt Tripps modell som utgår från fyra olika delar. Vetenskapliga artiklar i området har granskats och resultat analysen är utifrån det sociokulturella perspektivet. Vi gör en kort beskrivning av spelet Minecraft som används i projektet och hur barns datoranvändning ser ut. Vi har också tittat på hur spel används både i undervisning och på fritidshemmet, samt hur och vad kan eleven lära sig i användningen av spel. Arbetet har utgått från Skolverkets kunskapsmål om vad varje elev ska utveckla under sin skoltid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)