Att få vara med. : Hur barns konsumtionsmöjligheter påverkar den sociala delaktigheten i skolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för socialt arbete, SA

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka om, och i så fall hur, barns konsumtionsmöjligheter påverkar den sociala delaktigheten bland barn i förskola/skola/fritids. Vi ville fånga skolpersonalens upplevelser av fenomenet för att förstå hur detta skulle kunna hanteras. För att svara på syftet har en kvalitativ studie gjorts med hjälp av semistrukturerade intervjuer med personal som arbetar inom verksamheterna. Resultatet visar att barnens konsumtionsmöjligheter till viss del påverkar den sociala delaktigheten. på både gott och ont. Personalen har för det mesta hittat egna lösningar för att hantera fenomenet då styrdokumenten är otydliga med hur man bör gå tillväga för att skapa en jämlik miljö i skolan utifrån barnens olika konsumtionsmöjligheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)