Gasellföretagens framgång : Hur varaktiga relationer skapas under hög tillväxt

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur Sveriges mest framgångsrika tillväxtföretag, så kallade Gaseller, skapar varaktiga företagsrelationer under en hög tillväxtfas. Dessa företag kan trots sin framgång utsättas för stora påfrestningar då tillväxten tenderar att ta stora resurser i anspråk. Gasellföretagens framgång tyder dock på att de har lyckats allokera tillräckliga resurser som är nödvändiga för att lägga grunden till en långsiktigt lönsam verksamhet, där företagsrelationerna är en väsentlig faktor. Forskningsfrågan som studien ämnar besvara är således: Hur skapar Gasellföretag varaktiga företagsrelationer i en hög tillväxtfas? Studien har, utifrån ett teoretiskt ramverk som beskriver relationsutvecklingsprocessen, kunnat identifiera en attitydmässig variabel, som påverkas av engagemang, intention och tillit, samt en beteendemässig variabel, som beskriver det ekonomiska utbytet. Därtill är de personliga kontakterna avgörande, då dessa verkar som en stabiliserande faktor när den höga tillväxten skapar en ansträngd företagsstruktur. Slutsatsen blev därmed att dessa variabler är avgörande för att främja varaktiga företagsrelationer i en fas av hög tillväxt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)