Brädspelets berättande : Elevers upplevelser och reflektioner

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Författare: Eliasson Robert; [2019]

Nyckelord: Brädspel; Multimodalitet; Literacy;

Sammanfattning: Idéerna som ligger till grund för den genomförda studien bottnar i ett intresse för undervisning, specifikt i ämnet svenska, och vad vi kan lära av nya och alternativa mediers möjligheter avseende meningsskapande och lärande. Studiens syfte har varit att undersöka vad som händer vid brädspelande, med utgångspunkt i frågeställningarna ”Hur reflekterar eleverna över sina upplevelser av att spela brädspel” samt ”Hur skapas berättande i samband med elevers brädspelande?”. Med grundad teori som metodologisk ansats genomfördes observationer samt intervjuer med ungdomar i år 2 på gymnasiet i samband med att de spelade brädspel. Analysen av observationer samt intervjuer visar att spelen innehåller såväl multimodalt berättande samt inslag av socio-relationella aspekter – ett resultat som överensstämmer med tidigare forskning med anknytning till ämnet och som visar på det multimodala berättandets möjligheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)