SPAC eller IPO : En retailinvesterares möjlighet till abnormal avkastning?

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Titel: SPAC eller IPO, en retailinvesterares möjlighet till abnormal avkastning? Författare: Johan Petersson och William Stignäs Handledare: Öystein Fredriksen Bakgrund och problem: Traditionella börsnoteringar, på engelska Initial Public Offerings (IPO:s), har länge varit ett lukrativt sätt för investmentbanker och professionella aktörer att uppnå en god avkastning. De sistnämnda har möjlighet att teckna aktier till ett förutbestämt pris och har således en fördel gentemot retailinvesterare på den amerikanska marknaden. Ett annat sätt för ett företag att börsnotera sig är genom det på senare år populära fenomenet SPAC. Processen för det alternativa sättet att notera sig är att ett skalbolag noteras på börsen i form av en påse pengar. Skalbolaget har i syfte att förvärva ett onoterat företag som sedan tar den förstnämndas plats på börsen. Detta gör att retailinvesterare kan, till skillnad från IPO:s, i samband med annonseringen av förvärvet köpa aktier. Frågan som uppkommer är då om det finns en möjlighet för retailinvesterare att dra nytta av detta och om fenomenet i sig är något positivt för retailinvesterarna. Syfte: Syftet med uppsatsen är att med utgångspunkt från ett retailinvesterar-perspektiv analysera om det finns abnormal avkastning i SPAC:s och sätta det i jämförelse med traditionella IPO:s på den amerikanska marknaden. Även anledningar till populariseringen av SPAC:s trots den tidigare negativa historiken ska analyseras. Metod: Uppsatsen har ett kvantitativt tillvägagångssätt med en abduktiv ansats i syfte att beräkna den abnormala avkastningen för de två separata sätten att börsnotera sig samt testa ett antal utvalda förklaringsvariabler.   Slutsats: Uppsatsen finner att SPAC:s under studerad tidsperiod har presterat bättre än IPO:s och att SPAC:s ska ses som ett isolerat fenomen och inte jämföras med IPO:s. Anledningen är att det förstnämnda bidrar positivt då det blir ytterligare en möjlighet på aktiemarknaden för en retailinvesterare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)