Naval Architecture : Attraktivare pendelbåtstrafik

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Marina system

Författare: Anton Pettersson-thurfjell; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sjöfart är en bärande pelare i världsekonomin. Tonvis med produkter och råvaror transporteras med fartyg varje dag. En stor del av det transporterade värdet av de som transporteras fraktas i containers. En fartygsprojektering av ett containerfartyg som ska trafikera rutten mellan Singapore och Rotterdam tur och retur på 40 dagar genomförs. Fartygsprojekteringen resulterar i ett fartyg som är 400 meter långt, 60 meter brett och 65 meter högt. Fartyget håller en medelhastighet på 19,5 knop och har en dödvikt på 160 000 ton. Stockholm strävar att få allt bättre kollektivtrafik för att kunna klara av den ständigt ökande befolkningen i Stockholmsområdet. För att klara av denna ökning så har man börjat kolla på hur man skulle kunna använda Stockholms vattenvägar till kollektivtrafik. I en fördjupning så undersöktes möjligheterna till att utveckla och effektivisera trafiken samt göra trafiken mera attraktiv. Nya linjer som undersökts för att förkorta transittider för trafikanter är Gåshaga brygga – Nacka strand samt Norra Mälarstrand – Södra Mälarstrand. Sedan undersöktes övriga förbättringsmöjligheter till att göra trafiken mera attraktiv. Ett av förbättringsförslagen som utreddes lite djupare var att effektivisera gränssnittet mellan pendelbåten och bryggan. Fyra konceptförslag arbetades fram som bestod av olika konfigurationer av kombinationer av skrovtyper och tilläggningssätt. Sedan utvärderades koncepten mot en lista med olika kriterier. Det slutkoncept som sedan arbetades fram av den utvärderingen blev en kombination av två koncept. Pendelbåten i slutkonceptet valdes till katamarantyp med möjligheter till på och avstigning i både för och längs med sidorna. Bryggan är sedan utformad beroende på den aktuella hållplatsens förutsättningar och behov. För att sedan sätta slutkonceptet i en kontext så undersökes det hur man skulle kunna applicera detta slutkoncept på den nya Slussen som kommer att byggas. Vid placeringen av en pendelbåtsbryggan beaktades tillgängligheten från tunnelbana och buss samt att tappningskapaciteten från Mälaren inte hindras nämnvärt. Plasten för en pendelbåtsbrygga vid Slussen bestämdes till stadsgårdskajen ett hundratal meter från skeppsbrunn i jämnhöjd med den nya ingången till bussterminalen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)