Företagskulturens betydelse för medarbetaren

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Författare: Carl Ence; [2010]

Nyckelord: Företagskultur; KASAM;

Sammanfattning: AbstractDenna uppsats behandlar hur individer i ett företag kan uppleva de kärnvärden som skapas av företagsledningen och om det eventuellt kan bidra till något mervärde för individen. Studien tar fäste vid tidigare forskning. Den presenterar företagskultur som symboler, ritualer med mera det vill säga ett ramverk för hur en individ ska bete sig. Uppsatsen går sedan vidare med en redogörelse av den kritik av företagskultur som Willmott presenterar att utgöra ett verktyg för ledningen att manipulera de anställda. I kontrast till denna kritik undersöker studien om det går att skapa ett välmående hos individen med stöd av det som presenteras i Antonovskys KASAM tankar. Dessa bygger på att stärka parametrarna begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet för att på så sätt skapa ett välbefinnande hos individen genom att exempelvis skapa resurser för individen för som medför en hanterbar situation. Empirin inleds med att chefer på Länsförsäkringar Skåne intervjuas för att bättre få en bild av hur de önskar att deras kärnvärden skall fungera på företaget samt definiera dem. Med denna bakgrund skapas en enkätundersökning som riktar sig till de anställda. Undersökningen delas upp i två delar och skickas ut till de anställda som får ta ställning till:1. Om de känner till företagets kärnvärden2. Om de styrs av sina kärnvärden samt hur de uppfattar dem 3. Finns det något stöd i företagens kärnvärde för de anställdaDärefter presenteras resultatet och analysen; att det eventuellt skulle finns anställda som känner en positiv konsekvens av kärnvärdena. Detta på grund av de faktorer som går att förknippa med välmående och arbetsliv med hjälp av Antonovskys modell då det går att stärka samtliga parametrar i arbetslivet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)