Förskollärares erfarenheter om metoder och hjälpmedel i kommunikationen med vårdnadshavare med annat språk än svenska : En undersökning om förskollärares erfarenheter med vårdnadshavare som inte pratar svenska

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Syftet med undersökningen var att undersöka förskollärares möjligheter till kommunikation med icke svensktalande vårdnadshavare. Undersökningen är en intervjustudie med verksamma förskollärare, för att få en bild av hur verkligheten ser ut i förskolan. En studie som är genomförd i en medelstor stad i Sverige. Resultatet visar att olika uttrycksformer kan göra så missförstånd minskas när språkbarriären gör att den verbala kommunikationen inte fungerar fullt ut. De olika uttrycksformerna utifrån förskollärarna i studien skulle kunna vara kroppsspråket, översättningsappar, bilder och att en översättare översätter åt förskollärarna. Vi anser att det behövs forskning kring ämnet eftersom det är aktuellt och många uttrycker svårigheter i kommunikationen med vårdnadshavare när språkbarriärer finns. Men även för att vi själva har upplevt osäkerheten och verksamma förskollärares osäkerhet på hur man på bästa sätt ska kunna kommunicera med vårdnadshavare som inte pratar det svenska språket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)