Effektivisering av inköp - En applicering av category management i ett nischföretag under tillväxt

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: På grund av en ökad konkurrens på marknaden de senaste decennierna har inköpsfunktionens position i företaget stärkts och dess betydelse har ökat. Alla inköpare måste göra en avvägning mellan hög servicenivå och låga lagerhållningskostnader. De som lyckas bäst med detta uppnår en konkurrenskraftig position. För att göra avvägningen behövs en god förståelse för produkters efterfrågemönster, vilket på dagens trendvarierande marknader med korta produktlivscykler blir allt svårare. Detta är särskilt viktigt för nischföretag vars kunder bland annat förväntar sig ett tilltalande och heltäckande sortiment. För nischföretag är således förståelsen för kunders behov och önskemål av största betydelse. För att kunna möta kundernas förväntningar på bästa sätt behöver företagets struktur anpassas i takt med att företaget växer. Vi kommer i denna fallstudie undersöka om nischföretag under tillväxt kan effektivisera sina inköp med hjälp av category management. Detta görs genom att applicera category management på nischföretaget Klubbhuset. Analysen visar att category management i teorin skulle kunna verka som en effektiviserande åtgärd för nischföretag under tillväxts inköpsfunktion. I praktiken kräver dock metoden ett omfattande informationsunderlag som ofta inte finns tillgängligt för de företag som befinner sig i entreprenörsstyrda stadier av tillväxt. Slutsatsen blir således att metoden är allt för tid- och resurskrävande eftersom dessa företag saknar ordentliga affärssystem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)