Läsning i särskolan. En fallstudie av tre grundsärskolor

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Pia Aztor; [2013-10-22]

Nyckelord: läsning; utvecklingsstörning; särskolan; delaktighet; lärande;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att studera hur lärare inom grundsärskolan arbetar med metoder för läsning hos elever med utvecklingsstörning. Studien tar sin utgångspunkt i följande frågeställningar: • Vilka erfarenheter har lärarna om läsutvecklingen för elever med utvecklingsstörning? • Hur beskriver lärarna sina metoder och arbetssätt? • Hur arbetar lärarna för att möjliggöra elevers delaktighet och lärande? Teori: Studiens teoretiska ramar har delvis hämtat inspiration från ett sociokulturellt perspektiv där delaktighet och lärande blir centrala i förståelsen av hur lärare i särskolan arbetar med läsning och dess metoder. Metod: Metoden är utformad som en fallstudie med triangulering innehållande intervjuer, observationer och granskning av dokument. Studien är genomförd på tre grundsärskolor i mellersta Sverige. Resultat: Studien påvisade att lärarna ser kommunikation och språklig miljö som viktiga aspekter i ett läsutvecklingsperspektiv. Respondenterna använde sig av olika metoder för att lära ut läsning. Ingen av respondenterna anser att det går att bedriva läsundervisning med enbart ett av de olika synsätten av inlärningsstrategier. En genomsyrande syn på undervisningen är att se till den enskilde individen. Utgå från varje elevs behov, förutsättningar, förmågor och intressen. Läsinlärningsmetoder är varierande men den gemensamma synen är att det är viktigt att läraren använder den metod som passar bäst på individen. Elever har olika sätt att tillgodogöra sig undervisning vilket lärarna ger uttryck för. Då elevkategorin i grupperna är mycket heterogen krävs individuellt anpassad undervisning som utgår från eleven.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)