Preferenser i arbetet hos unga dataspecialister : En kvalitativ studie om hur unga personer inom IT-branschen resonerar kring val av arbetsgivare.

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Sociologiska institutionen; Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning:

Studien syftar till att kartlägga nyexaminerade unga dataspecialisters preferenser vid val av arbetsgivare. Utifrån dessa resonemang syftar studien vidare till att beskriva hur organisationer förväntas arbeta för att attrahera dessa personer. För att undersöka detta genomfördes en kvalitativ studie där åtta personer anställda i två olika organisationer intervjuades. Personerna som var i åldern 25-37 hade alla gemensamt att de har tagit examen under 2015 och att denna anställning är den första efter avslutande studier.

 

Det finns en tidigare studie av motivationsfaktorer i en liknande bransch och den visar på att kollegor, möjlighet till avancemang, inflytande samt lön är högt värderade i arbetet. Tidigare forskning på generationer har visat på olikheter gällande preferenser i arbetslivet generationer emellan. Denna forskning talar om generationerna baby-boomers, Generation X och generation Y och menar att det har skett en skifting gällande drivkrafter, synen på arbetet och flexibilitet i arbetslivet. Dock anser vi att att dessa i kombination inte ännu studerats, varför vi i denna studie – utan fokus på generation - väljer att ge en aktuell bild av hur unga personer inom IT med högt eftertraktad kompetens resonerar kring val av arbetsgivare. Teoretiskt ramverk har utgått ifrån tre teman kopplat till anpassning, likriktning och ”det bästa sättet att arbeta” där nyinstitutionell teori, Ahrne & Papakostas syn på organisationers tröghet samt Beckers konventionsteori legat som grund.

 

Studiens resultat är uppdelat i teman kopplat till de preferenser som intervjupersonerna menade hade stor vikt, vilka är utveckling och innovation, kultur, flexibilitet och förmåner. Studien visar att de preferenser som kartlagts delvis stämmer överens med det som framkommit i tidigare forskningar. Arbetsgivare inom branschen antas komma att behöva anpassa sig efter dessa preferenser för att lyckas attrahera dessa medarbetare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)