Ett välunderhållet spår på Trafikverksskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Trafikverket ansvarar för den svenska järnvägen, även för vägtrafik, sjöfart och luftfart. De planerar byggande, drift och underhåll av de statliga järnvägarna i landet, samt kontrollerar underhållet för ca 14 000 spårkilometer. De 14 000 långa spårkilometrarna behöver kontinuerligt underhåll och enligt Trafikverket använder de ca 6 miljarder för detta ändamål (Trafikverket, 2016). Syftet med rapporten var att upptäcka fel i Trafikverksskolans spår, det som har kontrollerats är, spårlägesfel det vill säga spårvidd, höjdläge, sidoläge, rälsförhöjning, mått i växel och skevningsfel. Det har även kontrollerats vad för typ av spår det är, vilka komponenter det finns, vilka fel det finns och vad man bör göra för att åtgärda det. I examensarbetet har de utförts inmätningar på Trafikverksskolans spår i Ängelholm för att upptäcka fel på spåren. De fel som har hittats skall prioriteras för att sedan åtgärda dem. Metoden som har använts är att man varit ute på fält och mätt med instrumentpaneler för att få fram data, och därpå hitta de befintliga felen eftersom man vill ha ett välunderhållet spår på Tafikverksskolan. Resultatet visade att spår 22 är mer drabbat än spår 23, felen på spår 22 bestod av spårviddsfel och på spår 23 bestod felen av sidolägesfel. Utifrån hur kritiska felen var prioriterades dem, de prioriterades efter att felet visade ett kritiskt tillstånd. Skrivandet av examensarbetet ska underlätta för utbildarna att prioritera det underhåll som bland annat utförs under YH utbildningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)