Surfplattan i förskolan : Förskollärares syn på surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolans verksamhet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med studien är att utifrån ett didaktiskt perspektiv synliggöra sex förskollärares uppfattningar om surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolans verksamhet. Utifrån syftet har tre frågeställningar konkretiserats vilka fokuserar på vad förskollärare uttrycker att surfplattan används till, hur den används samt vilka för- och nackdelar förskollärare uttrycker finns med användandet av surfplattan. Studien är av kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer har genomförts med sex förskollärare för att besvara syfte och frågeställningar. Den teoretiska utgångspunkten är didaktik vilket legat som grund för utformningen av hela arbetet. Resultatet av studien visar att förskollärarna uttrycker en generellt positiv inställning till surfplattan som pedagogiskt verktyg i förskolan men det finns skillnader i det pedagogiska arbetet med det digitala verktyget. Alla förskollärarna använde sig av informationssökning och pedagogisk dokumentation i undervisningen. Majoriteten använde också film och pedagogiska spel men det urskildes ett visst motstånd kring detta. Några av förskollärarna använde också surfplattan för skapande syfte där surfplattan var ett verktyg för undersökande tillsammans med barnen. Alla förskollärare poängterade vikten att vara närvarande i användandet av surfplattan där samlärande i små grupper var den främsta metoden. Några av de för- och nackdelar som synliggjordes i studien var surfplattans lättillgänglighet och förmåga att skapa lärande, glädje, beroende och konflikter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)