Wellness - Hälsa eller Skönhet? : en kvalitativ textanalys av YouTube-serien "Beauty Secrets"

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

Sammanfattning: Denna uppsats är en kvalitativ textanalys med titeln Wellness - hälsa eller skönhet? - En kvalitativ textanalys av YouTube-serien “Beauty Secrets”, skriven av Vera Stiglund, Ebba Antesson Månsdotter och Olivia Viklund. Uppsatsen är skriven i ämnet Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. Undersökningen studerar Wellness och hur fenomenet representeras i Vogues YouTube-serie “Beauty Secrets”. Syftet är att förstå hur Wellness tar sig i uttryck i “Beauty Secrets”, dess relation till klass-ideal, en postfeministisk mediekultur, samt skönhetsidealet naturlig skönhet. Vidare har uppsatsen ett särskilt fokus på kvinnlighet och åldrande, i förhållande till dessa aspekter. Det empiriska materialet består därför av fyra avsnitt av “Beauty Secrets” frontade av Elle Macpherson, Gwyneth Paltrow, Amber Valletta och Laura Dern, vilka är mellan 47 och 57 år. Undersökningens teoretiska grund baseras på Bourdieus teorier om det symboliska kapitalet, samt teorier om en postfeministisk mediekultur med Rosalind Gill som huvudsaklig forskare. Analysen är uppdelad i fyra huvudrubriker; Wellness och skönhet i förhållande till postfeminism, Anti-age, Naturlig skönhet som symboliskt kapital och En fråga om klass. Analysen fann att avsnitten genomgående innehöll uttryck för en postfeministisk mediekultur, där de främsta uttrycken var förespråkandet av self-surveillance (eget-övervakande) och self-care (egenvård), vilket kan ses som ett uttryck för besattheten av den kvinnliga kroppen. Vidare drogs slutsatsen att den naturliga skönheten kan ses som en form av Bourdieus symboliska kapital.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)