Offer, problem eller avhoppare? : Om tre tidningars gestaltning av Sven Otto Littorins avgång

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kommunikation, medier och it

Sammanfattning: Det sägs att den moderna politiken är medierad, och blir det allt mer. De flesta medborgare nås bara av politiska budskap och bilder via olika mediekanaler. Därför är betydelsen av hur de gestaltas av stor betydelse. Uppsatsen undersöker hur getsaltningen av Sven Otto Littorin såg ut i tre svenska dagstidningar veckan efter hans avgång i juli 2010. Frågeställningarna är: Hur gestaltas Sven Otto Littorin dagen efter att han avgått? Hur förändras gestaltningen under de dagar som går? Hur skiljer sig de olika tidningarnas gestaltningar av Sven Otto Littorin åt? Undersökningen är en kvalitativ innehållsanalys med teoretisk utgångspunkt i Robert M. Entmans idéer om gestaltning (framing) och Regina G. Lawrence och Jesper Strömbäcks teorier om politik och gestaltning. Undersökningen inbegriper Sveriges till upplagor tre största dagstidningar Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet, materialet är publicerat mellan den 8-15 juli 2010. Resultatet visar att gestaltningen av Sven Otto Littorins och hans avgång skiljer sig mellan tidningarna. Littorin iklädds till en början en tydlig offerroll för att senare ifrågasättas i högre grad. Tidningarnas gestaltning av Littorin och den s.k. Littorinaffären” skiljer sig åt. Dagens Nyheter uppvisar en kritisk och självständig rapportering, Göteborgs-Posten mer en i linje med officiella versioner och Svenska Dagbladet en avmätt och tydligt avvaktande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)