Anledningar till könsskillnader gällande betyg i idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vad anledningarna är till att det finns betygsskillnader mellan flickor och pojkar i ämnet idrott och hälsa. För att undersöka detta använde vi oss av frågeställningen: Vilka möjliga anledningar finns det till en betygsskillnad mellan könen i idrott och hälsa? Genom en systematisk informationssökning där 12 studier behandlades fann vi svar på vår frågeställning. Resultatet visade att fysisk aktivitet utgör den största delen av elevernas betyg i ämnet idrott och hälsa och att det symboliska kapitalet som bedöms mest tenderar att förknippas med maskulina egenskaper. Även så har elevers motivation stor betydelse för deras betyg. Faktorer som ökar elevers motivation visar sig vara lärarens kompetensstöd och autonomistöd, dock tenderar lärarstödet att främst ges till pojkar. En orsak till betygsskillnader mellan pojkar och flickor är även deras bakgrund. Faktorer som bidrar med högre betyg i idrott och hälsa visar sig vara att ha gått i svensk skola sen skolstart, om elever går i friskola och att elever har minst en förälder som har en utbildning högre än gymnasiet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)