Företagarnas syn på revisorn : en kvantitativ studie om hur företagarna mottar revisorns tjänst och personliga egenskaper i Östra Göinge kommun

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of People and Society

Sammanfattning: Bakgrund: Ibland kan företagare behöva hjälp med sina räkenskaper och tvingas därmed lita på en ibland okänd person (revisorn). Företagaren köper en tjänst men hur känner han inför service och tillit till någon okänd? Syfte: Syftet med arbetet är att ta reda på hur företagarna i Östra Göinge kommun känner inför den service de mottar från sin revisor samt identifiera förväntningsgap. Teori: Servqual-modellen och dess fem grundpelare har använts för att kunna analysera. Varje pelare har även fått ett specificerande om vad dem i arbetet kan innebära. Metod: En enkätundersökning har upprättats i samförstånd med Servqualmodellen för att få fram data. Data har sen blivit analyserade i Excel med analyser så som korrelation, medelvärde och t-tests. Man har antagit ett deduktivt synsätt och förhållit sig kritisk till data. Slutsats: Arbetets slutsatser är att företagarna i kommunen har ett positivt synsätt mot revisorerna, de flesta har heller inte sin revisor inom kommunen. Den största tillitsfaktorn är revisorns kunskap och minsta är hur välstädat revisorns kontor är. Det finns två förväntningsgap i materialet. Den första är att företagarna anser att sin revisor bevarar tystnadsplikten men de anser inte heller att den är avgörande för tilliten. Gap nummer två är om revisor har ett väl städat kontor och om företagarna förväntar sig ett rent kontor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)