Förskolepersonalens erfarande av nyanlända barn i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att synliggöra förskollärares erfarande med inskolning av nyanlända barn. Vi vill även synliggöra vilka utmaningar som förskolepersonalen upplever i det vardagliga mötet med de nyanlända barnen. För att kunna besvara syftet har vi formulerat tre frågeställningar om förskolepersonalens syn på nyanlända barn samt vilka utmaningar de har stött på i inskolningen av nyanlända barn. Vår studie är inspirerad av den fenomenologiska filosofin som utgör en metodologisk utgångspunkt för studien där vår metodval är kvalitativa intervjuer med förskolepersonal som har tidigare erfarenheter av att arbeta med nyanlända barn. Vi har använt oss av följande teoretiska perspektiv och begrepp för att kunna analysera vår empiri: anknytningsteori, interkulturalitet, språkutveckling och barnsyn. Resultaten vi fick fram genom vår analys av den insamlade empirin valde vi att kategorisera i fyra teman: anknytning och trygghet, språkutveckling, förskolepersonalens syn på kulturella skillnader och förskolepersonalens samspel med vårdnadshavarna. En slutsats är att majoriteten av de intervjuade förskolepersonalen upplever nyanlända barn som ett hinder för planeringen av verksamheten på grund av språkliga- och kulturella skillnader.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)