Borderline personlighetsstörning : Mötet mellan vårdpersonalen och patienten med borderline personlighetsstörning.

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för hälsa

Sammanfattning: Bakgrund: Cirka 1-2 % av befolkningen har Borderline personlighetsstörning. Patienter med borderlineproblematik upplevs ofta som en frustrerande patientgrupp. Det är därför viktigt att bygga upp en kontaktrelation mellan patienten och vårdpersonalen. Syfte: Syftet med studien är att belysa de faktorer som påverkar mötet mellan vårdpersonalen och patienten med Borderline personlighetsstörning. Metod: En metod enligt Graneheim & Lundmans kvalitativa innehållsanalys har använts. Resultatet har framkommit genom nio stycken kvalitativa artiklar som svarar mot syftet. Artiklar som har skrivits efter 1995 har använts. Resultat: I analysen framkom fyra stycken kategorier; Förståelse, Förtroende, Attityder och Gränser. Utifrån dessa kategorier bildades två teman; Att bemöta patienter med Borderline personlighetsstörning och Att som patient bli bemött inom vården. De fyra kategorier som framkom visade sig vara de faktorer som var viktiga i mötet mellan vårdpersonalen och patienten med Borderline personlighetsstörning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)