Design av en interaktiv tjänst för en bred målgrupp

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Författare: Robin Vahlstedt; [2015]

Nyckelord: Interaktionsdesign; Datavetenskap;

Sammanfattning: När du som designer får i uppdrag att designa ett system där det finns ett flertal olika målgrupper av användare uppstår en komplex situation som måste hanteras. I denna rapport härleds en sådan situation från start till mål där jag som designer med hjälp av metoden mock upskapar ett system åt Fagersta Golfklubb, där man som läsare får följa med och läsa hur användarna reflekterat över designen och se steg för steg hur jag som designer har tolkat användarnas reflektioner för att uppnå en passande design. En empirisk studiehar även gjortsdär målgrupperna som används under designprocessendefinieras. Efter att ha gjort flertalet tester på personer som kantänkas använda systemet kan jag konstatera att designen inte alls ser ut som den design jag själv tänkte ut från början. Det låg en stor utmaning i att de vitt skilda målgrupperna har haft olika synsätt på hur designen ska se ut och fungera, och att jag som designer måsteanpassa designen utifrån allas behov. När den som designar arbetar mot flera målgrupper är det flera olika upplevelser som designern måste ta i beräkningen, för attdesignen ska bli välgenomarbetat och anpassad utifrån många olika vinklar. Om jag jämför användarsidanmot den administrativa sidan var den administrativa sidan betydligt enklare att designa då det var endast en målgrupp den berörde. Slutligen avslutas rapporten med de resultat jag fått under mitt arbete som jag hoppas kan vara till hjälp för någon som ska bygga ett system som riktar sig till flera olika slag av målgrupper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)