Att röka eller inte röka : vad får gymnasieelever att sluta bruka tobak?

Detta är en Magister-uppsats från

Författare: Amanda Johansson; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: I Sverige finns det idagnästa en miljon som röker dagligen och en halv miljon som snusar. I gymnasiet röker8 procent av pojkarna och 13 procent av flickorna dagligen. Av degymnasieelever som snusar är det cirka 25 procent pojkar och cirka 10 procentflickor. Rökningen beskrivs som en social företeelse bland ungdomarna och dempåverkas att bruka tobak från vänner och familj. Syfte:Syftet med uppsatsen var att beskriva gymnasieelevers uppfattningar om vad somskulle kunna bidra till att de slutar att använda tobak. Metod: För att besvara studiens syfte valdesen kvalitativ forskningsdesign med fokusgrupper. De två grupperna bestod avgymnasieelever från en skola i sydvästra Sverige. Deltagarna diskuterade etttiotal frågor utifrån en intervjuguide. Den insamlade datan transkriberades ochanalyserades med hjälp av innehållsanalys. Resultatet framställdes i kategorieroch underkategorier. Resultat: Resultatetpresenterades först med kategorin: Samhälletspåverkan, med underkategorierna kunskapom tobak och dess konsekvenser samt regleroch förbud.  Den andra kategorin var Vuxnasengagemang med underrubrikerna: önskanom skolpersonals agerande och vuxetansvarstagande samt kategorin: Tobaksfriskola. Gymnasieeleverna ansåg att det var viktigt att belysa konsekvenskernaav tobaksbruket i form av verkliga exempel, likaså att visa skrämselbilder påtobaksförpackningarna. Vuxnas avståndstagande och engagemang gällandetobaksbruk hade också betydelse för att få eleverna att sluta bruka tobak, precissom tobaksfri skola hade. Implikation: Genom att hakännedom om elevers åsikter om vad som skulle få dem att sluta bruka tobak kanskolor arbeta mer preventivt mot tobak på skolan och vidare forskning skullekunna inkludera fler skolor samt åsikter från personal och föräldrar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)