Internt administrationssystem till företaget Ehandelssupport

Detta är en M1-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för informationssystem och -teknologi

Sammanfattning: I detta dokument gestaltas arbetet med att utveckla ett internt administrationssystem till e-handelsföretaget Ehandelssupport. Detta är ett uppdrag i skarpt läge och grundas i företagets behov av att få bättre och mer användaranpassade webbapplikationer som syftar till att underlätta, förenkla och effektivisera vissa frekvent återkommande arbetsuppgifter. Detta innefattar exempelvis en applikation som kan generera prislappar baserat på produktinformation som lagras i webbshoppen Alfahobbys databas. Det inkluderar också en användarvänlig och effektiv lösning för att kunna skapa och skicka ut digitala nyhetsbrev till företagets kunder. Den färdiga applikationen för prislapparna uppfyller de grundönskemål om funktionalitet som företaget hade på denna samtidigt som den nya lösningen medför en rejäl tidseffektivisering i handhavandet med att skapa prislapparna eftersom datat hämtas direkt från databasen via ett nyimplementerat API. Applikationen använder också ramverket jQuery Mobile vilket stödjer responsiv webbdesign. Arbetet med lösningen för de digitala nyhetsbreven resulterade i ett förslag till företaget som innebär att börja använda verktyget Mailigen, detta skulle både förenkla det redaktionella arbetet och förbättra användbarheten för kunderna exempelvis genom att nyhetsbreven får en responsiv webbdesign. Några områden för eventuell framtida vidareutveckling är exempelvis att för applikationen för prislappar lägga till ytterligare kontroller som förhindrar att användaren skriver in fel värden i vissa funktioner. När det gäller nyhetsbreven skulle fortsatt forskning rörande möjligheten att kunna infoga produktinformation direkt från webbshoppens databas vara aktuellt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)