Skolutveckling och konkurrens, vänner eller fiender? En studie av skolutveckling och konkurrenssituationen i kommunala gymnasieskolor

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning:Denna kvalitativa studie tar sin utgångspunkt i intervjuer med verksamhetschefer på fem kommunalagymnasieskolor. Skolan kan idag betraktas så som en aktör på en konkurrensutsatt marknad där denskolpeng som medföljer varje elev blir en vikig del av en skolas årliga budget. De olika styrdokumentsom finns tillhanda formulerar en uppfattning om skolan så som en självutvecklande organisation därvarje skola skall bedriva ett utvecklingsarbete. Begreppet skolutveckling är ett ord med en flerfaldigbetydelse. Inom ramen för detta arbete handlar begreppet skolutveckling om att allt som sker i skolanskall syfta till positiva förändringar i klassrummet som gör att fler elever uppnår de uppsatta målen.Syftet med studien är att undersöka hur verksamhetschefer resonerar kring skolutveckling ochkonkurrens mellan gymnasieskolor. Vi har också valt att undersöka huruvida informanterna uppfattar attdet finns ett motsatsförhållande mellan att bedriva lokal skolutveckling och att skolan agerar som en aktörpå en konkurrensutsatt marknad. Studien bygger på samtalsintervjuer som kom att utgöra en betydandedel av materialet. Utöver detta har vi använt relevant forskning inom forskningsfältet som utgörs av bådeböcker, artiklar och avhandlingar.Utifrån begreppet skolkultur lyckas vi visa att skolutveckling handlar om att göra ett samlat grepp omhela skolans verksamhet för att på så sätt bli en framgångsrik skola. Vi använder oss också av Bourdieusutvecklingssociologiska teori för att beskriva vad ett gott rykte är och förklara varför ett gott rykte är heltavgörande för en gymnasieskola i dagens konkurrenssituation. Vi tittar även närmare på att dagenskonkurrenssituation verkar leda till att skolans geografiska placering blir allt viktigare och att vi får merhomogena elevgrupper i gymnasieskolan.1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)