Svårigheter med det aritmetiska medelvärdet bland gymnasieelever i Sverige : En empirisk enkätbaserad studie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Denna studie är en empirisk studie som syftar till att undersöka gymnasieelevers svårigheter inom det aritmetiska medelvärdet. Frågeställningarna som undersöks i denna studie är: Vilka matematiska svårigheter har gymnasieelever i Sverige när de löser uppgifter som handlar om det aritmetiska medelvärdet? Vilka av svårigheterna med det aritmetiska medelvärdet är gemensamma för gymnasieelever i och utanför Sverige? Och hur frekvent förekommer de identifierade svårigheterna bland gymnasieelever i Sverige? För att besvara frågeställningarna genomfördes en enkätundersökning bland 43 gymnasieelever i Sverige. Elevsvaren i enkäterna kategoriserades och de svårigheter som identifierades jämförs sedan med redan undersökta teman från tidigare forskning. Resultaten visar att gymnasieelever i Sverige bland annat har svårigheter med ”att kommunicera innebörden av begreppet aritmetiska medelvärdet”. Svårigheterna som identifierades i denna studie överensstämmer med de som redan är undersökta i den tidigare litteraturstudien. Studien tar även upp implikationer för lärare som handlar om hur läraren kan anpassa undervisningen för att överbrygga elevsvårigheterna. Till exempel tas det upp i arbetet att lärare kan använda sig av datorbaserade uppgifter där elever kan manipulera data på ett enkelt sätt och samtidigt studera hur den grafiska presentationen förändras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)