Icke-narrativa berättarmetoder i dataspel

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kommunikation och information

Författare: Jakob Holgersson; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Fram till nu har en stor majoritet av allt berättande definierats som narrativt. Men dataspelen har möjliggjort berättande som inte passar in på definitionen av ett narrativ. Det här arbetet har granskat om det är möjligt att förmedla en hel berättelse endast med hjälp av icke-narrativa berättarmetoder. För att undersöka de icke-narrativa berättarmetoderna har en mod byggd på Half-Life 2-motorn (Valve, 2004) skapats, där dessa metoder implementerats. En testgrupp har fått spela moden samtidigt som en strukturerad observation ägt rum. Detta har följts av en semistrukturerad intervju. Resultatet på undersökningen visar att den brist på struktur som icke-narrativa berättarmetoder medför, gör det svårt att uppfatta berättelsen korrekt och i sin helhet. Däremot kan icke-narrativa berättarmetoder användas som komplement till de narrativa metoderna. På grund av att icke-narrativa berättarmetoder är en förhållandevis ny tanke kan en stor mängd framtida forskning göras. Denna forskning skulle exempelvis kunna beröra hur icke-narrativa berättarmetoder påverkar spelarens inlevelse jämfört med narrativa berättarmetoder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)