Motivation och ansvarstagande för lärande på den hybrida arbetsplatsen. En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Syftet med studien är att skapa förståelse för medarbetarnas motivation och ansvarstagande för lärande på den hybrida arbetsplatsen. Studien utfördes med hjälp av en kvalitativ ansats med ett hermeneutiskt perspektiv. Sju respondenter har intervjuats. En semistrukturerad intervjuguide skapades för syftet. En deduktiv ansats med bas i självbestämmandeteorin användes vid tolkning av det insamlade empiriska materialet. Både intervjuguide och resultat utgår från självbestämmandeteorins teman: kompetens, autonomi och tillhörighet. Slutsatsen visar att den hybrida arbetsformen anses attraktiv för medarbetare då de kan anpassa arbetsplatsen utefter vart den enskilda individen lär bäst. Det blir en motivationsfaktor för lärande och möjlighet till ansvarstagande. Även tid och möjlighet till koncentration framkom som motivationsfaktorer till lärande som gynnas av det hybrida arbetssättet. Studien indikerar också att det formella lärandet är oförändrat eller har förbättrats medan det informella lärandet har försämrats. En förutsättning för de hybrida arbetsplatserna är att cheferna visar förtroende för sina anställda och litar på att arbete och lärande kommer ske lika bra oavsett vart medarbetarna arbetar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)