Det nya normala? : En litteraturstudie om pornografins påverkan på ungdomars bild av sex och sexualundervisningens roll

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Författare: Simon Lilljeqvist; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: En ökad tillgänglighet av pornografi i samhället har lett till en debatt om pornografins eventuella påverkan på ungdomars bild av sex. Debatten i samhället tog extra fart i Sverige hösten år 2020 och i samband med detta presenterades en lag om mer heltäckande sexualundervisning på lärarutbildningen.Som argument för lagen angavs att skolan, inte pornografin, ska lära eleverna om sex. Denna litteraturstudie ämnar bidra till att skapa en helhetsbild av ämnet genom att kombinera frågorna 1) på vilka sätt påverkar pornografi ungdomars bild av sex? och 2) vad är skolans roll i att nyansera eller motverka denna bild? Fokus för denna studie är gymnasieelever, alltså ungdomar i åldern 16-19 år. Resultatet visade att det finns olika slutsatser om just hur ungdomars bild av sex påverkas men att ingen studie ansåg att pornografi helt saknar påverkan på ungdomar. Resultatet visade också att många ungdomar använde pornografi som en källa till information om sex, trots att ungdomarna inte ansåg att pornografi gav en rättvisande bild av sex. Konsumtionen av och delvis relationen till pornografi skilde sig mellan killar och tjejer, där killar stod för den huvudsakliga konsumtionen och fler positiva attityder till pornografi, men flera områden visade också snarlika relationer mellan killar och tjejer till pornografi. Sexualundervisningen ansågs med fördel kunna behandla pornografi i undervisningen, vilket var en efterfrågan från ungdomar, personal och en majoritet av författarna i underlaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)