Elev- och lärarperspektiv på muntlig produktion i Engelska A

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Vi har valt att skriva ett arbete om muntlig produktion eftersom vi med dagens fokusering på kommunikation ispråkämnena finner det intressant hur det verkligen ser ut i språkklassrummen idag. Vi har valt att fokusera på hureleverna vill arbeta med muntlig produktion samt hur lärarna egentligen arbetar i klassrummen. Syftet med vårundersökning är således att undersöka och jämföra elevers och lärares syn på muntlig produktion på Engelska A. Ivår undersökning ingår en enkät, som besvarats av 15 elever på Engelska A samt sex intervjuer med lärare somundervisar samma kurs. Enkäten består till större delen av slutna frågor angående arbetssätt och hur de vill arbeta föratt känna sig bekväma med att tala engelska. Det fanns dock ett par öppna frågor där det fanns chans för eleverna attsvara lite utförligare. Intervjuerna med lärarna handlar om vilka arbetssätt de använder sig av och lite om hur deuppfattar elevernas inställning till att prata engelska. Vi har sedan sammanställt de resultat som vi fått fram frånenkäterna och intervjuerna.Resultatet av enkäterna var att nästan alla elever tycker att det är viktigt att kunna prata engelska och en delefterfrågar ännu mer muntliga övningar. Vad gäller preferenser angående arbetssätt domineras svaren av att elevernakänner sig mer bekväma då de arbetar i grupp, gärna tillsammans med personer de känner väl. När det kommer tilllärarnas svar överensstämmer de i stor grad med vad eleverna faktiskt har svarat och lärarna tycks arbeta på det sättsom eleverna föredrar. Den allmänna uppfattningen, hos både elever och lärare, är att det är betydligt lättare attarbeta med oförberedd muntlig framställning än vad det är att presentera något muntligt inför hela klassen. Dennastudie kan tänkas vara av intresse för lärare i och med att elevernas tankar kring hur de föredrar att arbeta kan varanågot som man som lärare vill ta fasta på.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)