"Att motverka kränkningar i förskolan" : En undersökning om hur förskollärare beskriver det förebyggande arbetet med att förhindra kränkningar i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete, med att förebygga kränkande beteende i förskolan mellan barnen. Genom semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare, skapas en bild av vad förskollärare anser att en kränkning kan vara bland barn. Hur förskollärare uppfattar vad en kränkning är, ligger till grund för hur de skapar aktiviteter med barn och vårdnadshavare. Det kvalitativa angreppssättet möjliggör en tolkning av förskollärares beskrivningar av sitt arbete. I det analyserade resultatet framkommer att begreppet kränkning beskrivs som komplex då förskollärarna beskriver att de arbetar olika beroende på hur de tolkar innebörden av begreppet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)