Föreningsidrott under covid-19 - Hur gör vi nu? : En kvalitativ studie om föreningsledares arbete för att vidmakthålla träning och lärande för barn och unga
Sammanfattning: Covid-19 har varit en världsomfattande pandemi som påverkat befolkningen på flera plan. UNICEF varnar nu för de långsiktiga konsekvenser som barn och ungas välbefinnande utsätts för och menar att det kan komma skapa en förlorad covid- generation. Faktorer som påverkar individer och bevisats vara betydelsefulla för en god hälsa är fysisk aktivitet och social gemenskap. Att få röra på sig samt finna en social gemenskap möjliggörs bland annat i föreningsidrotten, varpå deltagandet anses vara ytterst betydelsefullt för hälsan. Därutöver anses deltagande i föreningsverksamhet vara en förutsättning för undervisning och lärande. Med grund i detta och utifrån pandemins effekter, var syftet med studien att belysa hur föreningsledare beskriver att de utvecklat sitt pedagogiska ledarskap för att främja lärande och hälsa för barn och unga under covid-19-pandemin, samt att utforska vad som har motiverat föreningsledare till att vidmakthålla träning för barn och unga. Sociokulturellt lärande och KASAM utgjorde studiens teoretiska utgångspunkt. Datamaterialet erhölls via 11 semistrukturerade intervjuer med föreningsledare inom olika idrotter, vilka sedan analyserades utifrån en konventionell kvalitativ innehållsanalys. Resultatet påvisade att föreningsledarnas pedagogiska ledarskap hade utvecklats i form av att vara mer flexibelt och kommunikativt, vilket möjliggjorde förutsättningar att fortsätta bedriva träning och lärande under covid-19-pandemin. Därtill visade det sig att bibehållandet av idrottsutövarnas hälsa samt fortsatt föreningsutveckling var betydelsefulla motivationsfaktorer för föreningsledarnas vidmakthållande av föreningsidrotten. Slutligen skulle det utifrån studiens resultat i relation till tidigare forskning kunna förmodas att föreningsledarnas utvecklade pedagogiska ledarskap genererat goda lärandemiljöer, vilket vidare främjat idrottsutövarnas fysiska, psykiska och sociala hälsa.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)