Integrering av hållbarhet i företagens strategiarbete : Upplevda utmaningar inom bygg- och anläggningsbranschen

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Företagsekonomi

Sammanfattning: Idag står Sveriges samhällsaktörer och företagare inför ett antal samhällsutmaningar kopplat till hållbarhet. Som en följd av detta har FN tagit fram globala hållbarhetsmål som avser att skapa aktion för en hållbar utveckling på lång sikt, som kan realiseras av ett hållbart samhällsbyggande på nationell, regional och lokal nivå. Bygg- och anläggningsbranschen ansvarar idag för en omfattande negativ klimatpåverkan och står för en stor del av Sveriges totala utsläpp. Inom branschen finns även risker kopplat till säkerhet och trygghet på arbetsplatserna. Med detta följer ökade krav och förväntningar på att agera ansvarsfullt och bidra till en långsiktigt hållbar samhällsutveckling. Hållbarhet utgör ett omfattande begrepp, som kan vara svårt att definiera. Att arbeta med hållbarhet, är att arbeta med förändring. Därmed upplevs det ofta vara utmanande för företagsledare att lyckas integrera hållbarhet i företagens strategiarbete. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur hållbarhet definieras inom företag och av företagsledare i bygg- och anläggningsbranschen, samt att identifiera vilka utmaningar som uppstår när hållbarhet integreras i företagens strategiarbete. Studien grundas i en socialkonstruktivistisk teoretisk ståndpunkt och på en mikronivå undersöks företagsledares upplevda utmaningar av att integrera hållbarhet i strategiarbetet. Genom sju kvalitativa och semistrukturerade intervjuer, har studiens empiriska material samlats in samt analyserats mot studiens teoretiska referensram. Teorierna omfattar hållbarhet, ansvarstagande, organisationsförändring samt strategiarbete ur ett praktikperspektiv. Studiens slutsatser visar på att företagsledare upplever flertalet utmaningar med koppling till att definiera, integrera och säkerställa att hållbarhet genomsyrar strategiarbetet. Vad studien uppvisar är att utmaningar främst beror på en bristande förståelse, kunskap och medvetenhet om vad hållbarhet, ansvarstagande och långsiktig hållbar utveckling innebär samt vad det kan leda till. Studien visar att definitionen av hållbarhet inom större eller centralstyrda företag uttrycks genom värderingar, ledord, policys samt hållbarhetsmål. Hållbarhet integreras i dessa verksamheter via utarbetade strategier och kontrollfunktioner. Inom mindre eller inte centralstyrda företag, visar studien på en svagare definition av hållbarhet i företagens mål och strategier. Däremot bedrivs ett visst hållbarhetsarbete, men detta står främst i nivån med externa krav. Hur hållbarhet integreras i strategiarbetet varierar inom företagen men vad studien visat på är att god kommunikation och en närhet mellan företagsledningen och den operativa verksamheten främjar detta. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)