Jag kan inte ha honom i klassrummet : Om elever med störande beteende

Detta är en Magister-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Elever med ett utagerande/störande beteende ställer särskilda krav på lärarens förhållningssätt och arbetsmetoder. Syftet med denna studie är att beskriva vilka åtgärder skolpersonal vidtar för elever med utagerande/störande beteende och vad som kan förebygga problematiken i skolan. Vi har även varit intresserade av vad som kännetecknar en lärare som lyckas förebygga ett utagerande och störande beteende. För att få en djupare förståelse av skolpersonalens tankar och erfarenheter valde vi att genomföra intervjuer med femton personer som jobbar som specialpedagog/-lärare och som kommer i kontakt med och har erfarenhet av dessa elever. Intervjuerna transkriberades och tolkades utifrån en hermeneutisk ansats där vi utgick från våra problemformuleringar. Resultatet visade att det är olika åtgärder som vidtas men samtliga intervjuade tar upp lärarens roll och förhållningssätt gentemot eleverna som något viktigt. Det förebyggande arbetet kännetecknas också av goda relationer till eleverna och flertalet önskar diskussioner i arbetslagen kring elever med beteendeproblem. Vi fann också att förklaringarna till elevers beteendeproblem skilde sig åt mellan de intervjuade. Vi har i vår studie sett att det finns ett behov av utbildning och handledning i arbetet med elever med beteendeproblem. I betänkandet av utredningen om en ny lärarutbildning, SOU 2008:109, framhålls vikten av goda relationer mellan lärare och elev. Alla elever, oavsett förutsättningar, ska få möta skolpersonal med kompetens att möta deras behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)