PEACH Rating Scale - översättning och validering på svenska

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Bakgrund: Hittills har det saknats frågeformulär, översatta och validerade på svenska, att använda för att utvärdera hörapparatanpassningar på barn från två år och uppåt. Parents’ Evaluation of Aural/Oral Performance (PEACH) Rating Scale är ett frågeformulär som mäter barns auditiva utveckling och som kan användas från cirka sex månaders ålder upp till skolåldern. Frågeformuläret är från början utvecklat av National Acoustic Laboratories (NAL) i Sydney i syfte att studera hörselskadade barns auditiva utveckling. Frågeformuläret har i tidigare internationella studier visat god validitet det har även visat sig vara lämpligt att implementera såväl kliniskt som inom forskningen. Syftet med denna studie var att översätta PEACH Rating Scale till svenska samt validera frågeformuläret genom insamling av normalmaterial från föräldrar till normalhörande barn i åldrarna sex månader till fyra år. Metod: Frågeformuläret översattes till svenska av uppsatsförfattaren för att sedan översättas tillbaka till engelska av en annan person med goda kunskaper i både engelska och svenska. Efter detta samlades material in från föräldrar till 35 barn mellan 6-50 månader. Föräldrarna fick fylla i det översatta frågeformuläret utifrån hur deras barn reagerat på ljud den senaste veckan. Åtta frågeformulär exkluderades innan allt analyserades då de ej uppnådde kraven för inklusion. Resultat: Det gick att se en tydlig utveckling av de auditiva förmågorna mellan 6-12 månader. Vid 20 månader planade resultatet ut och stannade runt 85-90%. Detta resultat visade sig överensstämma väl med den konstruktionsvalidering som gjorts av den engelska originalversionen av PEACH Rating Scale. Den svenska versionen av PEACH Rating Scale visade sig även ha hög intern konsistens (Cronbachs alfa 0,9). Slutsats: Den svenska översättningen av PEACH Rating Scale har visat sig vara valid och skulle med fördel kunna implementeras inom det svenska barnaudiologiska kliniska arbetet men även som ett verktyg inom barnaudiologisk forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)