Patienters upplevelse av sjuksköterskans bemötande : i samband med akut sjukdomstillstånd

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Ett ökande antal människor söker vård för akuta sjukdomstillstånd. I vårdkontakten kommer alla att bemötas av en sjuksköterska. Mötet är för patienten oplanerat och oförberett. Sjuksköterskan ska vara medveten om hur bemötande och ett professionellt förhållningssätt påverkar hur den fortsatta vården kommer att upplevas för patienten. Dessutom, skall sjuksköterskan skapa optimala förutsättningar för patienten att känna delaktighet och trygghet. Syftet var att analysera vuxna patienters upplevelser av sjuksköterskans bemötande i samband med akut sjukdomstillstånd. Metoden som användes var en litteraturstudie vilken grundades på 11 vetenskapliga artiklar vilka analyserades samt sammanställdes. Resultatet visade att patienter hade olika upplevelser av sjuksköterskans bemötande. Gemensamma och återkommande teman i bemötandet var förväntningar, information och kommunikation, väntetider, delaktighet. I personcentrerad vård ska sjuksköterskan förskjuta synsättet från att se vad någon är, till vem, någon är. Synsättet motsvarar de behov som beskrivs av patienter i studien. Ytterligare forskning behövs, för att påvisa hur sjuksköterskan praktiskt ska möta beskrivna behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)