Arbetsterapi i grundskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

Sammanfattning: Bakgrund: I flera länder är arbetsterapeuter anställda inom skolan. I USA är det dessutom ett av de vanligaste anställningsområdena för arbetsterapeuter. Syfte: Att beskriva tidigare forskning om arbetsterapi för elever i grundskolan. Metod: En litteraturstudie gjordes för att besvara syftet med studien. Sökningar gjordes i databaserna PubMed, Cinahl och ERIC. Efter en kvalitetsgranskning och en manifest kvalitativ innehållsanalys inkluderades tio artiklar i litteraturstudien. Resultat: Studien resulterade i tre kategorier som arbetsterapeuter arbetade med inom skolan: ”arbetsterapi för handsvårigheter”, ”arbetsterapeuters användning av sensoriska hjälpmedel för elever” och ” underlag för arbetsterapeutisk bedömning för elever i grundskolan”. Resultatet i litteraturstudien visade att arbetsterapi i skolan kan förbättra studenternas handstilssvårigheter, koncentrationssvårigheter och negativa beteenden. Slutsats: Studien resulterade i en ökad förståelse för vad arbetsterapeuter har möjlighet att bidra med inom grundskolan och vilka förbättringar de kan bidra med gällande handstilsförmågor, förmåga till koncentration och minskning av negativa beteenden för elever i grundskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)