”Målstyrda processer sker i alla sammanhang där en lärare tar ett djupt andetag och tänker: Vad vill jag nu?” : En intervjustudie med förskollärare om vad undervisning kan innebära i förskolan utifrån skollagens definition.

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD; Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

Sammanfattning: Studiens syfte är att bidra till kunskapandet om vad undervisning i förskolan kan innebära utifrån skollagens definition av undervisning som målstyrda och lärarledda processer. Frågeställningarna handlar om vad som kan känneteckna målstyrda processer och förskollärares sätt att leda dessa. Studiens teoretiska utgångspunkter är relationell pedagogik samt målrationell och målrelationell undervisningspraktik. Vi har genomfört sex kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med verksamma och utbildade förskollärare. Det empiriska materialet har genomgått en tematisk analys med studiens syfte och frågeställningar som vägledning. Resultatet visar att undervisning sker pågående i förskolan och sammanflätas med komponenter som omsorg och lek. Undervisning i förskolan kan vara både planerad och spontan, vilka också kan övergå i varandra. Resultatet visar även att undervisning är ett nytt begrepp för förskolan. Det innebär dock inte någon förändring för verksamheten eller förskollärares arbetssätt men har potential att utveckla verksamheten vidare. I studien framkommer också att läroplanen för förskolan har betydelse för förskollärares ledning av undervisning i förskolan, den tillämpas dock med olika ingångar. Ytterligare visar resultatet på betydelsen av relationell kompetens i ledningen av undervisning, då goda relationer ses som avgörande för att möjliggöra utveckling och lärande. Kollegial samverkan mellan förskollärare framträder också som en central innebörd för vad undervisning kan innebära i förskolan. Resultatet visar vidare på vikten av att barn ges möjlighet att bidra i undervisningen. Studiens huvudsakliga bidrag är således att undervisning i förskolan är en kollektiv aktivitet som innefattar förskollärare och barn men också samverkan mellan förskollärare. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)