Demokrati i gymnasieskolan : en diskursanalys

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Vi tar vår utgångspunkt i skolans roll som förmedlare av demokratiska värderingar. Vi studerar olika sätt att se på begreppet demokrati och problematiken i relationer mellan demokrati och skolan. Vi använder ett konstruktionistiskt perspektiv, där vi betonar vårt förhållande till forskningsprocessen. Vi betonar även svårigheterna i att särskilja delar i uppsatsen, så som metod, teori och empiri. Vårt syfte med uppsatsen är att problematisera relationer kring demokratibegreppet i gymnasieskolan, främst i relationen till betyg. Till empiriproduktionen har vi använt oss av tre samtal med personal på en gymnasieskola i Malmö. Vi har även studerat texter som Lpf 94, Värdegrundsboken och en rad debattartiklar. Vi har även studerat Christina Wikströms doktorsavhandling Criterion-Referenced Measurement of Educational Evaluation and Selection (2005). Vi har använt oss av en form av diskursanalys för att diskutera gymnasieskoldiskursen och dess relation till demokrati-begreppet. Vi har fokuserat på problematiken kring relationen mellan betyg och demokrati. Vi har avslutningsvis presenterat en alternativ strukturering av gymnasieskoldiskursen. Vi har kommit fram till att man i vissa fall kan säga att betygen motarbetar demokratiuppgiften.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)