Svenska SMF i en global värld : Internationaliseringsstrategier för expansion till Indien

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Titel: Svenska SMF i en global värld Internationaliseringsstrategier för expansion till Indien Kurs: 2EB00E Kandidatuppsats VT-2012 Författare: Erik Busk 860724 Peter Olsson 830502 Erik Örlander 861126 Bakgrund: Att etablera sig på en internationell marknad har tidigare varit förbehållet främst stora företag. Men i takt med att inträdesbarriärerna har minskat har det öppnats möjligheter även för mindre företag att etablera sig på en internationell marknad och Indien är ett av de länder som lockat flest utländska företag de senaste 20 åren. Även om internationaliseringen har blivit lättare, innebär det stora risker för små och mellanstora företag, och valet av strategi och entry mode är därför mycket viktigt. Syfte: Syftet med studien är att identifiera och undersöka vilka begränsningar och möjligheter svenska tillverkande SMF har i deras internationaliseringsstrategier till Indien. I syfte att att klargöra vad som påverkat företagen i sitt val av strategin har vi valt att genomföra en fallstudie på fyra företag samt en intervju med ett MNF som alla, på ett eller annat sätt, har den indiska marknaden gemensamt. Metod: Studien har genomförts med ett kvalitativt synsätt där vi använt oss av en fallstudie på fem olika fallföretag. Den insamlade datan har sedan analyserats utifrån en tematisk analys för att på detta sätt uppmärksamma teman och mönster som varit återkommande under intervjuerna. Resultat, slutsatser: Vi har hittat indikationer på att samarbete över kultruella gränser är problemfyllda och kan vara svåra för SMF att hantera. Våra resultat pekar också på ett område inom kulturen som inte berörs av våra internationaliseringsmodeller, och det är att indierna i många fall värdesätter arbete för MNF högre än arbete för SMF - även om lönen är bättre på det senare. Slutligen kan vi också visa att det är svårt för SMF att själva kontrollera alla variabler som påverkar företaget i internationaliseringsprocessen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)