Färdighetsträning för vuxna med ADHD: en klinisk studie av behandlingens effekt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Studien undersöker klinisk förändring hos sju vuxna individer med ADHD efter färdighetsträning enligt Hesslingers modell i psykiatrisk öppenvård. Kognitiv funktion har undersökts med WAIS delskalor Arbetsminne och Snabbhetsindex och med IVA+PLUS skalor Uppmärksamhet och Responskontroll. Självupplevda psykiatriska symtom har undersökts med självskattningsformulären SCL-90 och ASRS. Resultaten har bearbetats statistiskt på gruppnivå med icke-parametriska test samt på individnivå med klinisk signifikansberäkning. Resultaten visar på gruppnivå en signifikant förbättring på Uppmärksamhetsskalan, vilket stöder tidigare forskning. Även avseende Snabbhetsindex har signifikant förbättring påvisats. En tendens till förbättring har även uppmätts på skalan Responskontroll. Den kliniska signifikansberäkningen visar att olika individer förbättrats avseende olika funktioner. Däremot har förbättring av självupplevda symtom, som påvisats i tidigare forskning, ej kunnat visas i denna studie. Det låga deltagarantalet gör att vidare forskning är nödvändig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)