Kontinuitetens betydelse för patienten : En litteraturstudie

Detta är en M1-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Casandra Björn; Ina-linn Nilsson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Det finns olika karaktärer av kontinuitet, de karaktärer som framträder inom omvårdnad är: relation, information och styrande kontinuitet. Att träffa samma vårdgivare relateras främst till kontinuitets begreppet. Sjuksköterskans förhållningssätt påverkar patienternas uppfattning om god vård, då mötet är det mest centrala ur patienternas perspektiv. Problem: Det föreligger i sjuksköterskans ansvar att förbättra välbefinnandet hos befolkningen. När kontinuiteten brister upplever anhöriga att de behöver inta rollen som ansvarstagande, för att patienternas välbefinnande inte ska påverkas negativt. Syfte: Att beskriva patienternas upplevelse av sjuksköterskekontinuitetens betydelse för välbefinnandet. Metod: Kvalitativ litteraturstudie. Resultat: Patienter upplevde att kontinuitet av samma sjuksköterska ökade välbefinnandet. Alla tre karaktärer av kontinuitet krävs i vården för att god vård skulle upplevas. Patienter upplevde att den personcentrerade vården med kontinuitet i relationen var viktigt för att välbefinnandet skulle infinnas. För att god vård skulle upplevas krävdes kontinuitet inom samtliga områden i omvårdnaden: relationell, information och styrande kontinuitet. Slutsats: Patienterna vill att vårdrelationen med sjuksköterskan är personlig och att den information som delges ska vara individanpassad. Alla former av kontinuitet är viktiga variabler i det vårdande mötet och vårdavdelningar bör studera hur det kan bedriva kontinuitetsfrågan bättre. Sjuksköterskan bär ett ansvar för hur vården samordnas och utformas utifrån patienternas behov. Nyckelord: behov, omvårdnad, patientperspektiv, sjuksköterska, vårdavdelning, vårdrelation, välbefinnande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)