Trafikverkets val av trädarter : hållbart ur ett klimatperspektiv?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Denna uppsats har skrivits inom landskapsarkitektprogrammet och faller inom ramen för landskapsplanering. Uppsatsen är skriven på 30 högskolepoäng vid lärosätet Sveriges lantbruksuniversitet, Alnarp. Uppsatsen har haft för avsikt att visa på hur Trafikverket och tre utvalda kommuner, Malmö, Göteborg och Stockholm, arbetar med trädval längs vägarna och om de arter som har valts och det resonemang som förts kan klassas som hållbart i förhållande till det framtida förändrade klimatet. Fokus har varit Trafikverkets arbetssätt och kommunerna har använts som jämförelse. Enligt regeringen (2007) måste transportinfrastrukturen anpassas till ett förändrat klimat redan nu och medel för att finansiera detta måste avsättas. Det är också av yttersta vikt att områden som riskerar att drabbas kartläggs så att åtgärder redan nu kan påbörjas. För att kunna avgöra om ett växtval är hållbart eller inte behövs aktivt arbete gällande värnandet av den biologiska mångfalden, utförliga växtlistor med vilka arter det är som har planterats, i vilken utsträckning de har planterats samt ett långsiktigt klimatarbete gällande växtval. En överplantering av en eller ett fåtal arter kan innebära en stor risk och en stor kostnad om arten skulle påverkas av det förändrade klimatet och därmed behöva ersättas med en eller flera andra arter. Trots att Trafikverket är Sveriges största beställare av plantskoleväxter finns det ingen samlad dokumentation av trädarter som planterats längs vägarna i Sverige och i och med det går det inte att säga om någon art är överplanterad eller inte. Kostnaden för att plantera i vägprojekt uppgår till många miljoner kronor varje år (Trafikverket, 2011b) och det kan komma att bli kostsamt för Trafikverket om dessa planteringar måste skötas mer extensivt eller i värsta fall behövas bytas ut i framtiden. Den slutsats som går att dra, i och med bristen på dokumentation, är att det inte är möjligt att säga huruvida Trafikverkets val av trädarter är hållbart eller inte i förhållande till det förändrade klimatet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)