Kan vi prata om demokrati? : En studie av demokrati- och medborgarideal i skolans styr- och läromedel för gymnasiet

Detta är en Master-uppsats från Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Författare: Ulf Liljegren; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: En studie av demokrati- och medborgarideal av gymnasieskolans ämnesplan för Samhällskunskap 1 och läromedel för Samhällskunskap 1. Studien visar att demokratiundervisningen inte behandlar de tre dominerande demokratiidealen valdemokrati, deltagardemokrati och samtalsdemokrati som sammanhållna ideal i undervisningen. Studien visar också att det måste till kompensatoriska insatser i form av fakta och uppgifter angående demokrati för att eleverna ska nå ämnesplanens mål om att ”skapa förutsättningar för ett aktivt deltagande i samhällslivet”. Avslutningsvis ställer studien frågor om vad som förespråkas och vilka värdena är i den demokrati som gestaltas i styr- och läromedel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)