Söka, sovra och kritiskt granska : En kvalitativ intervjustudie om informationssökning och källkritik i gymnasiets svenskämne

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Svenska språket

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare menar att de integrerar informationssökning och källkritik i gymnasiets svenskämne och frågeställningarna som formulerades i relation till syftet är inriktat mot de didaktiska hur- och vad-frågorna. För att besvara dessa frågor och uppfylla syftet med studien utfördes semistrukturerade intervjuer med sex informanter. Resultatet visar att lärarna integrerar informationssökning och källkritik i nästan hela svenskämnet med en särskild betoning på argumenterande texter och vetenskapligt skrivande. Det framkommer även att lärarnas ambitioner är att eleverna ska ges mer eget ansvar i takt med att de tar sig längre i utbildningen, men med detta följer utmaningar eftersom det ställs högre krav på läraren att kontrollera hur eleverna har behandlat informationen. Vidare används olika typer av verktyg i undervisningen kring informationssökning och källkritik. Samtliga lärare använder i störst utsträckning skolans datorer för informationssökning och källkritik, medan användning av fysiska böcker och bibliotek varierar mellan lärarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)