Elever i beteendeproblem i skolan har också rätt att lära : En kvalitativ studie om specialpedagogers och lärares uppfattningar av elever i beteendeproblem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

Författare: Susanne Svensson; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att studeraspecialpedagogers respektive lärares uppfattningar av vad beteendeproblem hos elever kan ha för underliggande orsaker och vilka faktorer de uppfattar som viktiga i arbetet med dessa elever. Vidare syftade denna studie till att bidra med ökad kunskap om vilka föreställningar specialpedagoger och lärare har om sina egna och varandras bidrag i arbetet kring dessa elever. Det är en kvalitativ vinjettstudie där lärare och specialpedagoger har intervjuats enskilt. Ansatsen är inspirerad av fenomenografi både när det gäller insamling av empiri och i analys av resultat. Genom att analysera utsagor identifierades uppfattningar och bakomliggande perspektiv. De specialpedagogiska perspektiv som studien har som utgångspunkt är kategoriskt-, relationellt-och dilemmaperspektivet. Resultatet av empirin visade ingen generell bild av vadelevers beteendeproblem kan bero på. Informanterna menade att det finns många olika förklaringar till elever i beteendeproblem. Deras förklaringar visade ett kategoriskt perspektiv då informanterna menade att beteendeproblem ofta är kopplat till individens egna svårigheter. Informanterna menade även att elevens beteendeproblem kan bero på läraren. I arbetet med elever i beteendeproblem beskrev informanterna betydelsen av att eleven har en bra relation medläraren, individanpassad undervisning och att det finnssamsyn i arbetslaget kring eleven. Specialpedagogers och lärares föreställningar om sina egna och varandras bidrag i arbetet kring elever i beteendeproblem, visade att de har intentionen att arbeta utifrån ett relationellt perspektiv. Där beskrevs lärmiljön, undervisningen, relation och samarbete mellan olika professioner som viktiga. Samtidigt hade lärarna förväntningar på specialpedagoger som varav ett merkategoriskt perspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)