Self-efficacy, self-esteem och sensitivity to criticism under den sena adolescensen med avseende på betyg, kön och gymnasieprogram.

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för ekonomi och samhällsvetenskap; Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för ekonomi och samhällsvetenskap

Sammanfattning:

En betydelsefull period i många tonåringars liv är gymnasietiden. Avgångsbetygen i gymnasiet spelar en viktig roll för framtida möjligheter att välja yrke eller komma in på universitet eller högskola. Kontexten kan vara avgörande för hur självbilden utvecklas. Syftet med studien var att se om det fanns en skillnad mellan pojkar och flickor i den sena adolescensen angående self-esteem, self-efficacy och sensitivity to criticism. Speciellt intressant var att se eventuella samband mellan dessa psykologiska fenomen och betygen i engelska, matematik och idrott/hälsa samt programvalet. Tre frågeformulär distribuerades ut till 138 tredjeårselever, 53 pojkar och 85 flickor, vid olika gymnasieskolor. Det påvisades högre self-esteem samt lägre sensitivity to criticism hos pojkar än hos flickor. Skillnader mellan könen fanns ej i self-efficacy. Alla betyg korrelerade positivt med self-efficacy, men inga betyg korrelerade med self-esteem trots att det finns vissa kulturellt och socialt betingade skillnader mellan könen. När det gäller self-esteem och sensitivity to criticism visar studien på att könen har samma tro på den egna förmågan till prestation. Diskussionen tar även upp förslag till framtida forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)