Arbetsgivares syn på nyutbildade maskinförares yrkeskunnande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Sammanfattning: I Sverige finns idag 18 gymnasieskolor som erbjuder en utbildning för de som vill bli skogsmaskinförare. Utbildningarna regleras av skolverkets gemensamma lärandemål som syftar till att utveckla elevens förmåga att framföra och underhålla skogsmaskiner, hantera virke och utföra skogsvårdsåtgärder. Utbildningen ska också ge eleven möjlighet att utveckla kunskaper om svenskt skogsbruk och naturvärden. Denna studie syftar till att utreda hur arbetsgivare upplever nya skogsmaskinförares yrkeskunnande efter avslutad utbildning. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer med arbetsgivare som nyligen anställt en eller flera nyutbildade maskinförare. Inför intervjuerna genomfördes en kort pilotstudie. De främsta resultaten av undersökningen var att arbetsgivarna ansåg att kunskaperna om ekonomi var allt för låga hos de nyutbildade maskinförarna. Framförandet av skogsmaskinerna och hanteringen av dess utrustning ansågs vara på en låg nivå men arbetsgivarna menade att detta var väntat eftersom de ansåg att det krävs erfarenhet och betydligt mer tid i skogsmaskinen än vad eleverna har möjlighet att få under utbildningen, för att bli tillräckligt duktig inom dessa områden. Kunskaper om ergonomi, säkerhet vid arbete nära vägar och hantering av maskinernas reglage ansågs vara områden som mycket väl levde upp till förväntningarna hos arbetsgivarna. Studiens slutsats är att arbetsgivare har större förståelse och är mer överseende gällande kunskapsbrister i stora praktiska moment som körning, planering och markskador samtidigt som arbetsgivarna har mindre överseende med kunskapsbrister gällande program i datorer, utrustning för uppföljning och kunskaper om ekonomi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)