Mojo workin’ : En studie i vad som utmärker mobiltelefonen som  produktionsverktyg för att göra tv-nyheter.

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

Författare: Jörgen Axelsson; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien undersöker användandet av mobiltelefonen som medieproduktionsverktyg i skapandet av journalistisk tv-produktion. Detta kallas vanligtvis för mojo, vilket är en förkortning av engelskans mobile journalism. Med ett socialsemiotiskt perspektiv undersöks vad mobiltelefonen erbjuder vad gäller möjligheter och begränsningar inom journalistisk medieproduktion och för att göra tvnyheter. Syftet med undersökningen är att skapa förståelse för när det passar bäst att använda mobiltelefonen som produktionsverktyg för att göra tv-nyheter. Mobiltelefonen utvecklades inte för att användas som ett medieproduktionsverktyg inom tv-produktion, men används ändå som just det. Studien tar ett teoretiskt avstamp i begreppet affordans, den möjliga användningen av ett objekt. Affordans syftar på det potentiella användandet av ett objekt eller en resurs, när användandet eller ändamålet hamnar utanför vad som var det förutbestämda syftet. Varje användare har dock olika behov och intressen och uppfattar därför ett objekt olika och kan därför upptäcka olika affordanser i samma objekt. Genom att använda metoden research through design, i mitt fall forskning genom att själv göra medieproduktion, och genom intervjuer med mojo-journalister som jobbar inom public service försöker studien besvara följande frågeställningar: • Vilka affordanser framträder när mobiltelefonen används som medieproduktionsverktyg? • Vilka affordanser hos mobiltelefonen kan användas i journalistiska syften? • I vilka sammanhang lämpar det sig bäst att använda mobiltelefonen som produktionsverktyg inom tv-nyheter - och varför? Resultaten i studien pekar på att det finns en rad affordanser som framträder när mobiltelefonen används för att göra tv-nyheter, bland annat att det är ett diskret verktyg, ett snabbt verktyg, att du alltid har den med dig, billigt, ett verktyg som gör det lätt att jobba själv med mera. En slutsats som dras är att det egentligen alltid passar att använda mobiltelefonen som produktionsverktyg inom tvnyheter - så länge man är medveten om dess för- och nackdelar.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)