Hur har läroböckerna anpassats till det mångkulturella samhället? : en undersökning av kurslitteratur för religionskunskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Akademin för utbildning och ekonomi

Författare: Lejla Basic; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med det här arbetet har varit att redogöra för hur religionsämnet har påverkats av förändringar på Sveriges demografiska karta, d.v.s. landets mångkulturalism. Ett annat fenomen som uppmärksammades i denna undersökning är sekulariseringen. Anledningen till detta är att den kulturella pluraliteten och sekulariseringen är två processer som är svåra att behandla som helt skilda från varandra.  Med tanke på att man införde religionskunskapsundervisning i svensk skola på 60-talet, perioden då även landets demografiska utseende började förändras valde jag att belysa undersökningsperioden från 1960-talet till 2000. Undersökningen visar att en anpassning har skett till det mångkulturella samhället. Denna anpassning började synas i slutet på 1970-talet då det i kursböckerna började ges allt mer utrymme till andra religioner och livsåskådningar än den protestantiska kristna. I dagens kursböcker är de olika religionerna jämnfördelade. Det är dock skillnad på hur dessa presenteras i de olika böckerna. Det är emellertid även viktigt att betona att denna slutsats bygger på de specifika böcker som jag har utgått ifrån i min undersökning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)