Först bugar vi, sedan krigar vi

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: När företag ska marknadsföra sig i ett land med en skild kultur kan det utvecklas till enkomplex process om de inte är bekanta och har förståelse för den andra kulturen. Sydkoreahar länge sammankopplats med Koreakriget och Nordkoreas maktspel och har betraktas iskuggan av dess historia. Skillnader mellan den svenska och koreanska kulturen är stor, derassamhälle är kollektivistisk med en hög kontext kultur medan vårt samhälle är merindividualistiskt och av låg kontext karaktär.Vårt huvudproblem syftar till att utreda hur ett litet modeföretag kan marknadsföra sig på denkoreanska marknaden. Syftet med studien är att beskriva hur det kan gå till och somutgångspunkt använder vi oss av ett fallföretag, Josefin Strid, som inspiration ochavgränsning. Avgränsningen sker också med hjälp av en sociokulturell synvinkel. Vi kommeratt betrakta kultur ur ett marknadsföringsperspektiv för att förstå hur det påverkar val avmarknadsföringsstrategi. Utgångspunkten är en kvalitativ ansats där vi använder oss av engruppintervju och en deltagande observation för att erhålla empiri som kan knytas till denlitteratur vi funnit på området. De teorier som ligger till grund för vår uppsats är Sarathyskulturmodell, Hofstedes fem dimensioner, hög –och låg kontext kultur och Schrammskommunikationsmodell samt historik över Sydkorea och deras kultur. Analysen av detinsamlade materialet mynnar ut i två slutsatser; att skapa nätverk och relationer är av störstavikt vid en etablering i Sydkorea då konfucianism präglar samhället. Även de förändradeinformations- och kommunikationskanalerna som globaliseringen medfört, med Internet ispetsen, är av betydelse och kan vara en nyckel till framgång då den når en stor målgrupp medsmå medel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)