A digital tool for mathematical calculations with focus on interaction design

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

Sammanfattning: Efterfrågan av digitala verktyg i skolor har ökat de senaste åren och idag är det enligt Skolverket ett krav att använda digitala verktyg i matematik. Digitala matematiska verktyg kan förse elever med automatisk återkoppling och lärare kan anpassa sitt sätt att undervisa, baserat på elevernas progression. Trots att det finns flera fördelar med att inkludera digitala matematiska verktyg, finns det verktyg som är tidskrävande och som distraherar eleverna. Denna uppsats utfördes i samarbete med Studentlitteratur som är ett av Sveriges ledande utbildningsförlag. Arbetets syfte var att, med fokus på interaktionsdesign, utveckla ett digitalt verktyg för matematiska beräkningar för elever i åldrarna 13–15. Processen inleddes med en användarstudie, där målet var att samla data och identifiera behov. Därefter utfördes fyra designiterationer som resulterade i en high-fidelity prototyp. Prototypen utvärderades tillsammans med lärare och universitetsstudenter som gav positiva kommentarer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)